FöräldraAkuten

Egentligen kan jag nog knappt föreställa mig hur det kanske känns att mitt barn får en ny lärare som gör något med mitt barn som jag själv inte känner till eller har råkat ut för tidigare. 

Till att börja med är jag ingen ny lärare utan jag har jobbat ett tag på skolan, och ett känt ansikte för många.

Vi som vuxna kring era barn oavsett om man är förälder, släkting, lärare eller egentligen vem som helst har en sak gemensamt och det är att vi vill att era barn ska lyckas i skolan och i livet.

Utgångspunkten i mitt fall är att jag vill få era barn att bli så duktiga i matematik som möjligt. Jag vill också få dem att förstå att matte är inte svårt, utan faktiskt rätt roligt om man förstår vad man gör. Jag tror att det största problemet inom ämnet matematik är att man tror att det är svårare än det är, och det ska jag försöka jobba bort.

Det bedrivs en mängd forskning inom matematiken och den forskningen visar på några saker som är rätt intressanta att ta upp. Matematiken är också det ämne inom den svenska skolan som i särklass får mest resurser och pengar för att få de svenska eleverna att prestera bättre och bli duktigare inom matematiken. Resultaten de svenska eleverna visar utifrån olika kunskapstest är entydig, och det är att svenska barn är sämre än någonsin i matematik och prognosen visar också att de blir sämre för varje år som går. Trots detta jobbar vi inom skolan på samma sätt, men lite mer och vår regering startar projekt efter projekt för att stärka matematiken inom skolan.

Om man ska analysera saken lite närmare så kan man dra slutsatser kring varför elever idag är sämre på matematik än deras föräldrar var när dom gick i skolan. Med tanke på att det finns så mycket resurser inom matematiken och att det läggs så mycket pengar på det ämnet så är det lätt att tro att barn och unga idag är dummare än vi vuxna, så är det naturligtvis inte.

Jag skulle kunna redogöra för massor av orsaker och komma med förklaringar till varför det ser ut som det gör. Men faktum kvarstår att våra barn och unga underpresterar i matematik om man jämför med andra länder. Nu vill jag helst inte att vi ska jämföra oss med andra länder, än mindre jämföra elever sinsemellan.

Aktuell forskning visar på två nya pedagogiska metoder för att få våra elever att tycka skolan ska vara relevant och rolig på ett bra sätt. Jag tänkte gå igenom dem mer noggrant för er som är intresserade av hur jag tänker rent pedagogiskt.

Den första delen är en relativt ny metod som kallas “The Flipped Classroom” och detta är en metod som uppfanns i USA av en man som heter Erik Mazur. Grunden till detta är att man egentligen
gör läxan före man går på sin lektion, läxan kan bestå av att man exempelvis ska titta på en video. Denna lilla film kan vara allt från 3-30 min lång och den ersätter i många fall den genomgång som läraren brukar ha i början av lektionen. Om eleven har gjort sin läxa när den kommer till klassrummet är den förberedd på vad som kommer och kan sätta igång och arbeta direkt. Fördelen med att ha videos på genomgångar utlagda på tex youtube är att eleverna kan backa tillbaka när de inte förstår och även se videon igen om de vill och behöver. Daniel Barkers flippade klassrum och hans blogg

I år sju använder vi oss av denna metod för att slippa ta massa lektionstid till att jag ska stå och prata om saker som faktiskt kan spelas in och tittas på om och om igen. Istället kan jag få tid och tillfälle att sitta med elever som behöver lite extra hjälp med matematiken.

Den andra pedagogiska metod jag försöker använda mig av är “gamification” eller “spelifiering” som det heter på svenska. Den metoden försöker att få in olika mekanismer som man hittar i många spel, oavsett om det är digitala spel eller analoga. 


Från tidernas början har mänskligheten varit intresserade av att leka och spela olika former av spel. Spelindustrin idag är större än någonsin och dessa mekanismer används inte i stor skala inom den svenska skolan och detta tycker många forskare är rätt dumt. Genom pedagogisk spelifiering lånar man tex high score lista, olika belöningar i form av badges, poäng osv.

Med hjälp av de två olika pedagogikerna försöker jag knyta ihop och låta era barn pröva något nytt för att se hur de tar till sig undervisningen i matematik.

Jag vet att den stora knäckfrågan är att era barn inte har några böcker i dagsläget, och det är en strategi jag medvetet har. Som grund till undervisningen använder jag mig av Khan Academy. Denna site grundades av en kanadensare som heter Salman Khan. Idén till detta är att han började med ett läxhjälpsprojekt för några av sina släktningars barn, efter ett tag blev detta större och även grannars barn började delta i undervisningen. Han tyckte att genomgångarna för barnen som var i olika åldrar var onödig och spelade in några filmer som han lät barnen titta på innan de kom till läxhjälpen (flippade klassrummet). Till slut började även kompisarna till barnen be om att få titta på dessa filmer så han började lägga ut dessa på en site och detta blev Khan Academy. Jag tänker inte gå igenom siten närmare än så utan ni får ta hjälp av era barn så kan dom guida er runt och titta lite på hur de jobbar och med vad.

Som ett komplement till detta lägger jag ut egna videor på olika saker som de kan ta hjälp med för att lösa sina läxor, som jag delar ut veckovis. Både videos och läxor läggs ut här på bloggen. När jag har gjort en ny video lägger jag den först på Youtube och sen länkar jag den till bloggen så eleverna lätt kan hitta den.

För att få eleverna att ha lite roligt ibland så lägger jag in utmaningar från Manga High, detta är en site med olika mattespel som låter eleverna lära sig matematik och faktiskt på ett sätt som ligger rätt nära de vanliga spel som ungdomar spelar idag.

Om det finns frågor kring vad jag har skrivit så kommentera gärna. Det står er fritt att ringa om det dyker upp frågor och om ni fortfarande inte är helt säkra på vad vi håller på med så kom ner till skolan så får ni vara med på mattelektionen.

MVH, Fredrik Blomster

1 kommentar:

  1. Hej! Blir så glad när jag läser detta och önskar jag haft ett barn i din mattegrupp! Jag ska pinga din blogg från min lite halvt nedlagda men fortfarande i liv-blogg, enheldelmatematik.blogspot.com
    Hoppas att du håller oss uppdaterade här!
    Hälsningar
    Katrin LIndwall

    SvaraRadera